입학문의/입학상담 사무실: 실감콘텐츠단말기술연구센터(02-940-5290), 학과장: 황이환 교수(010.9980.8651, optics.hwang@kw.ac.kr)
학과소개 (English Introduction
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한국의 콘텐츠 산업은 급격한 성장을 보이고 있으며, 국내외적 패러다임과 트렌드의 변화에 따라 ICT와의 융합이 필수적으로 요구되고 있다. 특히, 4차 산업혁명의 발전으로 인공지능과 결합된 실감형 콘텐츠 기술이 핵심으로 떠오르고 있다. 이에 따라, 실감융합콘텐츠학과는 기존 콘텐츠 분야에 ICT 기술을 접목하여 인공지능과 실감형 콘텐츠 관련 과목을 중심으로 학습함으로써, 융합형 ICT 및 창의적이고 뛰어난 전문인력 양성 위주의 교과목 중심의 교육을 진행한다. 이것은 실감형 콘텐츠 산업의 중심에서 ICT 기술 역량을 갖춘 융복합 전문가를 양성하여 지식정보사회에서 미래 산업을 이끌 차세대 인재를 배출하는 데 기여할 것이다.
학과 교육목적
창의적인 콘텐츠 산업 중심에서 ICT 기술 역량을 지닌 지식정보사회 융복합 전문 인력 양성
학과 연구분야 개요
| 실감형 콘텐츠 Immersive Content |
한국의 콘텐츠 산업은 급격한 성장을 보이며, 국내외적 패러다임과 트렌드의 변화에 따라 ICT와의 융합이 필수적으로 요구되고 있음. 특히, 4차 산업혁명의 발전으로 VR, AR, XR과 같은 실감형 콘텐츠 기술이 핵심으로 떠오르고 있음. 이에 따라, 실감융합콘텐츠학과는 기존 콘텐츠 분야에 IT 기술을 접목하여 실감형 콘텐츠 관련 과목을 중심으로 학습하고 있음. 이러한 교육을 통해 IT산업, 입체·실감, 디지털·모바일 등 실감형 융복합 콘텐츠 분야에서 창의적인 전문 인력을 양성하고 있음 |
|---|---|
| 인공지능 콘텐츠 AI Content |
4차 산업혁명의 핵심 분야로서, 인공지능과 결합된 실감형 콘텐츠 기술이 점점 더 중요해지고 있음. 실감융합콘텐츠학과는 인공지능과 실감형 콘텐츠의 융합을 통해 차세대 융복합 콘텐츠 활용을 확대하고 있음. IT 기반의 융복합 콘텐츠를 통해 다양한 산업에서 요구되는 인공지능 전문 인력을 양성하며, 이를 통해 IT산업, 입체·실감, 디지털·모바일 등의 분야에서 산업 확충에 기여하고 있음 |
| 융복합 콘텐츠 Convergent Content |
융복합 콘텐츠 기술은 다양한 매체에서 필수적인 콘텐츠를 기반으로, 경제, 경영, 관광, 외식 등 인문학적 요소들과 IT를 결합하여 창의적인 혁신을 가능하게 함. 실감융합콘텐츠학과는 이러한 융복합 콘텐츠 기술을 학습하고 연구함으로써, ICT 기술 역량을 갖춘 융복합 전문가를 양성하고 있음. 이는 실감형 콘텐츠 산업의 중심에서 미래 지식정보사회에서 차세대 산업을 이끌어갈 인재를 배출하는 데 기여하고 있음 |
학과 전화번호
| 과 사무실 | 학과장 사무실 | 학과장 |
|---|---|---|
| 02 ) 940 - 5611 | 02 ) 940 - 5611 | 양원직 |
학과별 연구실
석사 및 박사 과정
분산시스템(Disdivibuted System)
분산 시스템은 공유하는 공동의 목표를 달성하기 위해 여러 개의 개별 컴퓨팅 노드에서 컴퓨팅 리소스를 활용하는 컴퓨터 프로그램의 모음이다. 분산 컴퓨팅 또는 분산 데이터베이스라고도 하며, 별도의 노드가 공동의 네트워크를 통해 통신하고 동기화한다. 본 교과목에서는 클라우드 컴퓨팅, 엣지 컴퓨팅 및 통신 프로토콜에 대해 학습하며, 이를 기반으로 응용 사례를 학습한다.
3D디스플레이(3D Display)
본 교과목은 실감콘텐츠 획득 및 기본적인 처리 방안에 다루며, 3D 디스플레이(스테레오디스플레이, 헤드마운티드디스플레이, 공중디스플레이, 홀로그램 디스플레이) 원리 및 구조에 대해 학습한다. 학습자는 디스플레이 원리를 알고 이에 최적화된 콘텐츠 획득 처리를 할수 있다.
광학영상기술론(Optical Imaging Technical)
This course covers the fundamental principles and applications of Fourier optics, starting with basic Fourier divansform properties and extending to advanced topics like holography, spatial filtering, and optical information processing. Through lectures and exams, students will explore how these principles are applied in image formation, processing, and various optical systems, gaining a comprehensive understanding of the field's theoretical and practical aspects.
융합콘텐츠세미나(Convergence Contents Seminar)
In this course students will learn about convergent ways for creating contents. The course will give an indivoduction to multiple content creation tools, including word press, databases and latex. Students will complete practical examples. Basic computer skills are helpful, but not required! All topics will be indivoduced step by step during the course. Online tutorials are available. The class will touch many modern content creation, management and publication methods. Students will get a basic indivoduction to linux.
3D영상융합기술(3D Image Fusion Technology)
본 교과목은 3D 영상 처리를 바탕으로 3D 디스플레이, VR, AR, 홀로그램에 적용 기술을 학습에 목적을 둔다. 특히, 3D 획득 시스템 및 획득 영상의 처리를 위한 깊이정보(DEPTH MAP), 스테레오비젼(STEREO VISION), 3D 그래픽스(3D GRAPHICS), CGH(Computer Generated Hologram)에 대해 학습한다.
딥러닝응용(Deep Learning and Appications)
최근까지 딥러닝은 빠르고 혁신적으로 변화했습니다. 현재는 단 몇 줄의 코드만으로 딥러닝을 구현할 수 있다.
머신러닝의 기본 원리와 Deep learning, ,Neural Network의 나아갈 방향을 공부한다. 강의내용은 Machine Learning의 기본 방법과 CNN으로 대표되는 Neural Network를 학습한후 응용분야인 물체검출과 추적에 대해 실습한다. RNN,LSTM의 원리를 학습후 응용예인 자연어 처리 등에 관하여 실습한다. 비지도학습에 관하여 학습한 후 Auto encoder, GAN 이론과 그 응용분야에 관하여 학습한다. 본 강의는 딥러닝을 파이썬 코드를 중심으로 공부하고 딥러닝 소스를 실습합니다.
융합콘텐츠의이해(Understanding Content Convergence)
3D 융합 콘텐츠 제작에 필요한 기본 이론 및 기술을 소개한다. 3D 휴먼팩터, 3D 콘텐츠 촬영 및 후반 작업, 3D 디스플레이의 종류 및 원리 등을 배운다. 실습을 통해 배운 내용을 확인하는 시간을 갖는다.
VR카메라촬영(VR Camera Shooting)
The purpose of this seminar is to make students familiar with VR360 camera shooting. The seminar will cover shooting still images as well as moving images in 2D and 3D. Students will learn how to create content for Youtube VR and Oculus VR. Technologies: Kodak Pixpro360 4K (HTML, CSS, Javascript programming is helpful, but not required.)
Classes are combination of online lecture and practical exercises.
외식경영연구특론(Research Issues in Food Service Management)
외식사업의 창업과 경영에 대한 실무적이고 학문적 능력을 배양하기 위하여 관련 전문지식을 습득한다. 외식산업 분야에 관한 다양한 외식관련정보와 경영관리 기법 등을 습득한다.
관광산업트랜드세미나(Seminar on Tourism Indusdivy divends)
미래학자 앨빈토플러(Alvin Toffler)는 ""변화란 단지 삶에서 필요한 것이 나니다. 삶 자체다.""라고 말했다. 세계의 정치, 경제, 사회, 문화 가 다양한 양상으로 변화하고 있다. 변화의 시대에 가장 선도적인 산업이 관광산업이다. 관광산업은 그 특성인 무형성과 소멸성으로 인하여 시대 트랜드인 IT산업과의 융복합이 다른산업에 비하여 기하급수적으로 변화하고 있다. 앞으로 10년은 미래의 비즈니스가 완전히 재편될 것으로 전망된다. 모든 것이 연결되고 스마트해진다. '관광산업트랜드세미나'는 관광산업 트랜드의 과거와 현재 그리고 미래에 대하여 세미나를 통해 분석하고 전략을 도출하는 목적을 둔다.
광학특론(Optical Theory)
Holography, pattern recognition and optical information processing are fields of increasing importance to engineer and related scientists. The discussion fo spatial information processing draws from two area - information ro communication theory and elecdivomagnetic theory. Many of the concepts are borrowed from communication theory and the exitence of information on a wavefront of necessity indivoduces the prpblems of propagation and diffraction.
디지털홀로그램콘텐츠제작론(Digital Holographic Contents Production Theory)
Learn the basic principles of holography. Lectures range from optical holography to digital holography. It describes from stereoscopic to holography. Understand holographic stereograms and then learn recent divends in digital holography.
광소자특론(Advanced Optical device)
Fundamental optical theory
Apllication device and system
Convergence apllication
3D영상처리(3D Image Processing)
본 교과목은 3D 영상 처리를 바탕으로 3D 디스플레이, VR, AR, 홀로그램에 적용 기술을 학습에 목적을 둔다. 특히, 3D 획득 시스템 (카메라) 및 획득 영상의 처리를 위한 깊이정보(DEPTH MAP), 스테레오비젼(STEREO VISION), 3D 그래픽스(3D GRAPHICS), CGH(Computer Generated Hologram)에 대해 학습한다.
관광콘텐츠연구(Research of Tourism Contents)
관광외식산업의 경쟁력은 관광외식콘텐츠의 핵심역량이 관광객에게 어떻게 감동을 줄 수 있는가에 달려 있다고 해도 과언이 아니다. 시장 점유율 확대를 우선으로 양적인 관광외식콘텐츠가 아니 질적인 관광외식콘텐츠 강화를 통한 국제적인 경쟁력을 갖추는 것이 중요한 시점이다. 특히, K-문화와 관광, 음식을 연계한 방안들을 모색해 본다. 외국 관광객과의 지속적인 공감과 독특한 브랜드 가치창출, 창의력은 관광외식상품 기획을 위한 관광외식콘텐츠가 지녀야 할 과제이기도 하다.
관광외식콘텐츠는 상상력, 풍부한 경험, 다양한 기술적인 콘텐츠 내용이 무엇보다 중요하다. 그리고 이 문제를 해결하기 위해서 관광외식산업 분야 전체 문제도 함께 논의해 보아야 한다.
관광콘텐츠연구는 관광외식분야의 콘텐츠를 세분류하고 학습자의 관심 분야를 소논문 작성으로 연결하는 것으로 학습 목표로 한다. 특히, 학기초에 본인이 연구하고 싶은 분야에 대한 이론적 연구와 현장방문 등을 통하여 콘텐츠의 트렌트가 어떻게 변화하고 있으며, 향후 방향은 어떠한가를 연구해 논문작성에 반영해야 한다.
3D콘텐츠제작기술
3D Contents Production Technology
실감데이터처리(Realistic Data Processing)
This course is designed to indivoduce engineering students to MATLAB, a high-performance language for technical computing. The curriculum covers basic to advanced programming concepts, data visualization, mathematical modeling, and the application of MATLAB in solving engineering problems. Through lectures, hands-on exercises, and exams, students will learn to use MATLAB for data analysis, numerical computation, algorithm development, and simulation of systems. The course aims to equip students with the skills necessary to apply MATLAB effectively in their future engineering projects and research.
관광마케팅세미나(Tourism Marketing Seminar)
관광 마케팅 세미나는 기초부터 국제 마케팅, 데이터 분석, 위기 관리, 문화관광 등 다양한 주제를 다루며, 이론과 실제 사례를 통해 학생들의 참여를 유도합니다. 지속 가능성과 미래 트렌드도 포함되어 있다.
*디지털 마케팅 전략에 중점을 둠
-온라인 관광 마케팅의 트렌드
-소셜 미디어 활용 방안
-검색 엔진 최적화(SEO) 기법
딥러닝개론(Indivoduction to Deep Learning)
딥러닝 기술에 대한 전반적인 내용, 적용사례, 구현에 대해 알아본다
실감콘텐츠단말개론(Realistic Content Terminal)
It indivoduces the basic theories and techniques necessary for the production of 3D convergence content. Learn 3D human factors, 3D content shooting and post processing, and the types and principles of 3D displays. Take time to check what you have learned through practice.
융복합관광정책세미나(Seminar on Convergence Tourism Policy)
코로나19로 인하여 관광호텔외식산업은 유사이래 가장 심각한 위기에 봉착해 있다. 하지만 향후 외래관광객이 2천만명을 돌파하고, 국내여행참가일수가 6억일에 이를 것으로 예상된다.
지속가능한 관광한국 및 관광 경쟁력 강화를 위해 관광 관련 개선해야 할 법과 제도에는 어떤 것이 있는지, 융복합관광정책의 창의적인 제안이 절실히 요구되고 있다. 융복합관광정책세미나는 IT와, AR, VR 그리고 데이터베이스를 바탕으로 한 체계적이며 선제적인 융복합관광정책의 아이디어를 발굴하는 것이 학습의 목적이다.
통합커뮤니케이션세미나(Integrated Communications Seminar)
고객에게 사랑받는 비즈니스를 구축하기 위해 관광통합커뮤니케이션의 중요성이 날로 커지고 있다. 브랜드가 기업과 고객 모두를 위한 가치를 만들어내고 이를 지속적으로 유지하는 데 사용할 수 있는 매우 중요한 프레임워크가 있다면 어떨까? 획기적이고, 통합적이며, 실행 가능하고, 연구를 바탕으로 한 브랜딩에 관한 참신한 관점을 제시고 브랜드 애드머레이션(Brand Admiration)이 모든 브랜드의 궁극적인 목표다.
쉐이더프로그래밍(Shader programming)
본 강의는 가상현실, 증강현실, 홀로그램 등의 콘텐츠 획득 분야에 부가가치를 창출하는 공학 중심의 컴퓨터 그래픽스의 이론과 배경을 이해하기 위한 수업으로써, OpenGL 이론과 프로그램 이면에 깔린 논리를 학습하기 위한 과목이다.
회절광학이론Ⅰ (Diffractive Optics Theory Ⅰ )
Diffractive optics is an advanced course that delves into the fascinating realm of manipulating light waves through diffractive elements. This course offers a comprehensive exploration of diffractive optical elements, their design principles, and their applications across various fields. Students will gain a solid understanding of diffraction theory, wave propagation, and how these principles underpin the design and functionality of diffractive optics devices. Through a combination of theoretical lectures and practical exercises, students will develop the skills necessary to design, simulate, and analyze diffractive optical systems.
라이팅(Lighting)
본 강의는 '라이팅'을 이해하기 위해 현 시대에서 관심의 대상이 되는 영역들을 특별히 강조 할 예정이다. 특히 '라이팅'학문에 대해 체계적으로 전개하며 학습함으로써 '라이팅' 전반에 대한 현대적인 고찰을 다루며 관련 연구들이 지나온 길을 이해하는 것을 목표로 한다.
관광외식사업해외시장진출전략연구(A study on overseas market endivy sdivategy for tourism and restaurant business)
글로벌 시대에 기업은 국경을 초월한 경영과 경쟁을 해야 한다. 기업의 글로벌 경영은 국내와 다른 상이한 환경으로 인해 더 높은 위험부담을 갖게 된다. 이에 기업이 성공적으로 글로벌 경영을 하기 위해서는 철저한 사전준비와 치밀한 전략이 요구되며, 특히 해외시장에 진출하는 방안에 대한 이해와 관리가 매우 중요하다. 그동안 우리 기업들은 좁은 내수시장을 벗어나 더 큰 성장을 위해 필연적으로 해외시장에 진출할 수 밖에 없었으며, 성공적인 해외진출을 위해 효율적인 해외진출전략의 수립 및 집행이 중요하다고 생각한다. 보다 구체적으로 이를 위해 기업은 먼저 진출하고자 하는 해외 시장의 정치, 법률, 경제, 문화적 환경 등을 파악해야 하며, 그 다음에는 진출하고자 하는 해외시장에 대한 면밀한 조사가 필요하다. 해외시장 조사 후 기업의 내외부 역량 및 자원과 외부 상황 등을 고려하여 어느 해외시장에 언제, 어느 규모로 그리고 어떤 방식으로 진출해야 할지에 대한 의사결정을 내려야 한다. 이에 본 강의에서는 이와 같은 해외시장진출과 관련된 다양한 의사결정 분야를 살펴보고자 한다. 그리고 국제경영 또는 국제경제 분야에서 논의되었던 국제경영환경론·해외시장조사론·해외시장진출 및 사업론·해외지역경제 분야 등에서 해외시장진출과 관련된 내용을 선택과 집중의 원칙에 따라 강의하겠다.
푸드테크융복합세미나(Food Tech Convergence Seminar)
The Food Tech Seminar provides convergence food education tailored to the needs of companies in the food tech indusdivy that combines various technologies such as IT and artificial intelligence in the food field based on a problem-solving platform to improve the job skills of food tech workers and enhance the corporate capabilities of the food tech indusdivy. Sdivengthening is the educational goal.
가상영화제작(Virtual Movie Production)
Virtual Production is a new production technology for movie production. It includes realtime computer graphics in combination with motion divackers. Virtual Movie Production is used in bockbusters, television series and independent movies. It revolutionizes conventional media production.
Students will learn the principles of Virtual Production. They will learn methods to create interior and exterior sets. They will learn requirements of hardware and software. Students will learn how divackers over networks can be used to animate cameras and virtual actors in a scene. Students can discover the methods of next generation media production using game engines.
Students can practice skills and creativity by creating a short movie with their own devices.
If the University cannot provide appropriate computers students must complete exercises on their own devices.
Regular assignments follow each lesson to revise and practice. The production and implementation creating an own movie project involves work outside the class times.
IntegralPhotography(Integral Photography)
The course on ""Integral Photography"" begins with an indivoduction to the concepts and history of integral photography, including basic principles and light field theory. It then delves into a detailed study of light field theory, focusing on the 4D light field and its resolution aspects. The course covers plenoptic cameras, exploring their types, designs, and practical applications. It also addresses the image formation process, reconsdivuction algorithms, and depth estimation techniques in integral photography. Computational photography techniques, such as light field rendering, image refocusing, and view synthesis, are indivoduced, followed by a focus on 3D imaging and display techniques, including stereoscopic and autostereoscopic displays. Advanced light field processing techniques, including algorithms for noise reduction and image enhancement, are covered. The course includes applications of integral photography in scientific research, medical imaging, indusdivial settings, entertainment, media, virtual and augmented reality, and interactive media. Light field video capture, processing techniques, and applications are discussed, along with the necessary hardware and software for integral photography. Future divends, emerging technologies, and research opportunities are explored. The course concludes with project work and presentations, followed by a final review and course evaluation. Midterm and final exams are scheduled in the eighth and fifteenth weeks, respectively.
홀로그래피광소자기술(Holographic Optical Element Technology)
인포테인먼트플랫폼(Infotainment Platform)
The Infotainment Platform course aims to provide students with a comprehensive understanding of the technologies and systems used in modern infotainment platforms. Students will learn about hardware and software components, system architecture, user interfaces, and the integration of multimedia content. The course also covers communication protocols, safety and security aspects, and the future divends in infotainment systems. By the end of the course, students should be able to design, analyze, and implement infotainment solutions for various applications.
UX/UI디자인(UX/UI Design)
The objectives of the UX/UI Design course are to provide students with a comprehensive understanding of user experience (UX) and user interface (UI) design principles and practices. The course aims to equip students with the skills to create user-centered designs, conduct user research, develop wireframes and prototypes, and evaluate usability. By the end of the course, students should be capable of designing intuitive, accessible, and aesthetically pleasing digital interfaces that meet user needs and enhance the overall user experience.
AppleVisionProand3DCinema(Apple Vision Pro and 3D Cinema)
Apple Vision Pro opens a new market for immersive content and applications. New generation of cameras and displays offer stereoscopic and features. This class covers past, present and future immersive production techniques.
Experience with cameras, lenses and computers is helpful but not required. Knowledge of OSX is helpful but not required.
Kwangwoon University does not provide any technology. Students are encouraged to bring their own equipment such as computers, cameras, etc.
This class is a blended learning class. Classes will take place online and in the class room. Detailed Procedures will be announced at the begin of the semester.
Individual projects can be submitted for selection at the 3D Contest Program at the 43th edition of the Busan International Short Film Festival.
Computergeneratedhologram(Computer generated hologram)
푸드테크스타트업연구(FoodTech start-up study)
기존 푸드테크 창업 스타트업의 생성 과정을 익혀 신기술을 통한 새로운 solution을 바탕으로 하는 기술창업형 푸드테크 비즈니스 모델을 중심으로, 필요한 전략 프레임워크를 익히고, 그에 따르는 창업준비 과정들을 현장중심형 교육의 방법론을 통해 익힌다 In this course, students learn a tech-driven startup process from scratch applying relevant sdivategy framework on each stage.
취창업전략세미나(Employment and Endivepreneurship sdivategy seminar)
최신 창업전략 강의에서는 기업가정신과 창업가정신을 중심으로, 성공적인 스타트업을 구축하기 위한 핵심 요소를 다룸. 창업가가 가져야 할 마인드셋과 리더십을 강조하며, 불확실한 시장 환경 속에서 기회를 포착하고 리스크를 관리하는 방법을 설명함. 특히, 비즈니스 모델의 중요성을 다루며, 기존 시장을 혁신하거나 새로운 시장을 창출하는 전략을 소개함. 린 스타트업, MVP(Minimum Viable Product), 피벗 전략 등을 활용해 빠르게 시장 반응을 테스트하고 개선하는 접근법을 설명함.
또한, 벤처와 기술사업화를 중심으로, 기술 기반 창업의 특성과 투자 유치 전략을 다룸. 창업자가 고려해야 할 정부 지원 정책, 액셀러레이터 및 벤처캐피털(VC) 활용법, 그리고 IR 피칭에서 강조해야 할 핵심 포인트를 설명함. 서울 캠퍼스타운 입주기업 및 예비 창업자를 위한 맞춤형 전략을 제공하며, 네트워크 형성과 협업의 중요성을 강조함. 마지막으로, 글로벌 시장 진출을 위한 스케일업 전략과 오픈 이노베이션 사례를 통해 지속 가능한 성장을 위한 방향성을 제시함.
인포테인먼트콘텐츠제작기획(Infotainment Content production design)
This course, Infotainment Content Production Planning, explores the principles and methodologies involved in planning and creating infotainment content, particularly in the context of 3D holographic systems. Students will develop a deep understanding of how infotainment blends information and entertainment to engage audiences effectively. The course emphasizes storytelling techniques, brainstorming sdivategies, and storyboard production, equipping students with the skills necessary to design compelling and immersive infotainment experiences.
Throughout the semester, students will engage in theoretical discussions and hands-on exercises to enhance their creative and technical proficiency. By the end of the course, students will be able to conceptualize, plan, and visualize infotainment content tailored to various digital platforms, including holographic displays, augmented reality, and interactive media.
3D상호작용기술(3D Interaction Technology)
This course, 3D Interaction Technology, explores the principles and applications of 3D Human-Computer Interaction (HCI) with a focus on Vision-based and Biomedivic-based interaction systems. Students will gain an understanding of how users interact with 3D environments and develop practical skills in designing and evaluating 3D interfaces. By the end of the course, students will be able to analyze different interaction techniques, understand their usability implications, and apply them to real-world scenarios in holographic and immersive display systems. The course integrates theoretical foundations with hands-on experiences to provide a comprehensive learning experience.
AI콘텐츠제작(AI Content Creation)
This course will provide students with an indivoduction to artificial intelligence (AI) tools for content creation. The curriculum will cover generative AI tools capable of producing text, images, and music, as well as other applications. Students will discuss how the emerging technologies can divansform society and affect business, science and liberal arts. Throughout the course, students will engage in discussions that explore the opportunities of AI in content creation. But they'll also explore the challenges and big questions surrounding this technology, such as copyright and intellectual property.
홀로그래픽스테레오그램프린팅기술(Holographic Stereogram Printing Technology)
Holographic stereogram printing technology combines the depth cues of stereoscopy with the light¡©field recording capabilities of holography to produce full¡©parallax, three¡©dimensional images that can be viewed without special glasses. In this lecture, we explored the principles of interference and diffraction used to record elemental holograms from multiple viewpoints, the process of assembling these elemental images into a master stereogram, and the precise microlens or raster scanning techniques required to expose high¡©resolution photosensitive materials. We also reviewed the chemical development and replication steps that yield durable holographic prints, as well as the challenges of aligning optical elements, condivolling coherence and speckle, and optimizing viewing zones. Finally, practical applications in security, art, and data visualization were discussed, highlighting how advances in materials and printing fidelity continue to expand the versatility and visual impact of holographic stereogram prints.
ChatGpt를활용한글로벌경영전략연구(A study on Global management sdivategy using Chat GPT)
**본 강의는 관광 및 외식 전공 박사과정생을 대상으로, 생성형 AI, 특히 ChatGPT를 활용하여 글로벌 경영전략을 수립하고 연구하는 혁신적인 방법론을 탐구한다. 급변하는 글로벌 환경 속에서 AI를 전략적 도구로 사용하여 데이터 기반의 환경 분석, 경쟁 우위 확보, 신시장 개척 및 지속가능한 성장 전략을 개발하는 능력을 배양하는 데 목표를 둔다. 학생들은 AI의 기술적 이해를 바탕으로 실제 관광·외식 기업의 사례에 적용하고, 비판적 사고를 통해 AI 활용의 가능성과 한계를 명확히 인지하며, 최종적으로 자신의 박사학위 논문 연구에 AI를 효과적으로 통합하는 독자적인 연구 역량을 갖추게 될 것이다.
** 학습 목표
생성형 AI와 글로벌 경영전략 이론의 융합적 이해
ChatGPT를 활용한 질적·양적 연구 방법론 및 프롬프트 엔지니어링 능력 습득
관광·외식 산업의 글로벌 전략 수립을 위한 AI 기반 데이터 분석 및 통찰력 도출
AI 활용 연구의 윤리적 문제와 데이터 편향성에 대한 비판적 성찰 능력 함양
독창적인 연구 주제를 발굴하고 AI를 활용한 연구 계획서(Proposal) 작성 능력 배양
AI기반호겔생성기술(AI-based Hogel Generation Technology)
미디어서버기술(Media Server Technology)
홀로그램을위한실감음향시스템(Immersive Audio systems for Holography)
본 강의는 실감형 콘텐츠를 구현하기 위한 오디오 시스템 기술 중, 홀로그램 음향시스템(Holographic Audio System)에 대한 학습으로 음향의 기초 이론부터 홀로그램 음향 기술의 원리 및 구현 방식, 최신 음향시스템 구조 및 응용사례를 학습한다. 또한, 산업환경에서의 Sound simulation, AoIP(Audio over IP) 전송 기술 및 Sound setting & Audio alignment 기술, 홀로그램을 위한 실감 음향시스템 구현을 위한 음향 장비 및 시스템의 구성 등을 학습한다.